Stäng
Hem

Då årets upplaga av Axlab nyligen avgjordes stod det klart att årets vinnare kommer från Axfood och heter Valentin Romanov, som med sin idé Prisninja imponerade stort på juryn.

Axlab är en 48-timmars innovationsplattform för alla 20 000 medarbetare inom Axel Johnson-koncernen. Axlab introducerades för första gången 2015 i syfte att öka vår förnyelse- och konkurrenskraft med hjälp av våra engagerade medarbetare. Initiativtagare till Axlab är Axel Johnson med stöd av respektive koncernbolags vd.

Av 470 inskickade bidrag till årets Axlab valde en grupp av experter från våra bolag ut 32 idéer med störst potential att leda till framtida kundnytta. Dessa idéer granskades sedan av Axel Johnsons koncernledning, som valde ut följande idéer att presenteras inför Axel Johnsons Draknäste den 9 april och på Axel Johnsons Årsmöte den 12 april:

”Ett lågprisalternativ för skönhetskunden” för Axel Johnson av Cathrine Wigzell och Emma Klintbo Klingspor
”Prisninja – prisjämförelseverktyget som stärker vår konkurrenskraft” för Axfood av Valentin Romanov
”AI för passagesystem” för RCO av Hirad Asadi
”En roligare och mer hållbar garderob med Å-Rentals & Å-Pre-loved” för Åhléns av Pattie Suwan
”Slipp kassaköer – betala direkt till säljaren på golvet via swish” för Åhléns av Emelie Carlsson
”Restaurant-in-a-box” för Martin & Servera av Michel Lindahl, Johan Granlund och Pernilla Almgren

Axel Johnsons draknäste bestod av:
Antonia Ax:son Johnson, ägare Axel Johnson
Caroline Berg, styrelseordförande Axel Johnson
Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef Axel Johnson
Pia Anderberg, direktör HR och förnyelse Axel Johnson
Jacob Wall, direktör affärsutveckling Axel Johnson
Kerem Yazgan, direktör kommunikation och hållbarhet Axel Johnson
Camilla Wideroth, finansdirektör Axel Johnson
Martin Malmvik, vd och koncernchef Axel Johnson International
Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Thomas Ekman, vd och koncernchef Dustin
Håkan Åkerström, vd och koncernchef Martin & Servera
Eric Persson, vd Novax
Gustaf Öhrn, vd Åhléns

Då draknästet avlagt sina röster fick samtliga finalister presentera sin idé inför Axel Johnsons årsmöte, bestående av 200 av koncernens chefer.

Den vinnande idén, Prisninja, presenterades av Valentin Romanov, som till vardags arbetar som systemansvarig för Axfoods e-handel.

Här kan du läsa mer om Axlab.