Stäng
Hem

Hela 781 bidrag skickades in i årets upplaga av Axel Johnsons 48-timmars innovationstävling Axlab. Åtta starka bidrag gick till final, och då tävlingen nyligen avgjordes stod det klart att den vinnande idén är ”IOM QR Code” som tagits fram av Valentina Cristea från Axflow i Italien.

Axlab är en innovationstävling för alla 25 000 medarbetare inom Axel Johnson-koncernen. Axlab introducerades för första gången 2015 i syfte att öka vår förnyelse- och konkurrenskraft med hjälp av våra engagerade medarbetare. Initiativtagare är Axel Johnson med stöd av respektive koncernbolags vd.

Årets upplaga resulterade i 781 idéer, och av dessa valde en grupp av experter från koncernbolagen, tillsammans med koncernledningen, ut åtta finalister som bedömdes ha störst potential att leda till framtida kundnytta. Den vinnande idén, IOM QR Code, presenterades av Valentina Cristea, som till vardags ansvarar för Spare Parts After Sales och Marketing på Axflow i Italien. Syftet med idén är att underlätta för medarbetarna att få fram information om produkterna, förhindra fel beställning av reservdelar och därmed säkerställa ”fluidity.nonstop”. På andra plats kom Grow360, en hållbar idé från Axfood kring vertikala grönsaksodlingar i lager. De två idéerna ”Pop up Store” och ”Skintruck” från KICKS respektive Skincity kom på en delad tredjeplats.

Årets finalister var:

”Cheffle bemanningstjänst” av Charlotte Dahlberg, Ewa Straméus, Josefin Bäckmark och Maria Tolppi från Martin & Servera
”Pop Up Store” av Camilla Fariss och Gabriella Eng från Axbeautyhouse och KICKS
”Grow360” av Martina Andresen, Ella Norén, Gabriella Nobel, Valentin Romanov och Åsa Domeij från Axfood
”IOM QR Code” av Valentina Cristea från Axflow, Italien
”Skintruck” av Emelie Kraft och Elin Björk från Skincity
”Alltid rätt saldo i butik” av Anna Galic från Åhléns
”STC Stars” av Linda Bohrarper från STC
”Dustin Circular Week” av Jonas Kjellkvist och Christian Persson från Dustin

– Bland 781 idéer är juryns vinnare Valentina Cristeas QR-kod för Axflow. Idéen om att QR-kodsmärka Axflows industriella pumputrustning för att servicetekniker med hjälp av smartphones och digitala 3D-ritningar omedelbart ska kunna identifiera vilka delar som behöver åtgärdas eller ersättas har potential att skapa tids- och effektivitetsvinster, och dessutom bidra till förlängd produktlivstid och därigenom hållbarare affärer. Valentina Cristea vinner ett Axlab där konkurrensen har varit hårdare än någonsin tidigare, och där mängder av de 781 idéerna förtjänar att förverkligas. Just nu befinner vi oss genom Coronakrisen i en extrem och speciell situation, där nytänkande och innovation om något blir ännu mer avgörande. Ett stort tack till samtliga finalister för er idérikedom, ert engagemang och ert arbete, säger Mia Brunell Livfors, vd, Axel Johnson.

Axlabs Draknäste, tillika jury, bestod av:

Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson
Camilla Wideroth, CFO, Axel Johnson
Jacob Wall, direktör affärsutveckling, Axel Johnson
David Salsbäck, direktör kommunikation och hållbarhet, Axel Johnson
Stina Andersson, COO, Axel Johnson
Emma Claesson, HR-direktör, Axel Johnson
Martin Malmvik, vd och koncernchef Axel Johnson International
Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood
Thomas Ekman, vd och koncernchef Dustin
Liv Forhaug, vd och koncernchef Martin & Servera
Joakim Skarborg, vd Novax
Gustaf Öhrn, vd Åhléns

På grund av de rådande omständigheterna kring coronaviruset (covid-19) genomfördes i år finalen i Axlab digitalt, här nedan kan du se en video från Draknästet:

Här kan du läsa mer om Axlab.