Därför är Axel Johnson huvudpartner till Järvaveckan

2025-06-11

För nionde året i rad arrangeras Järvaveckan – i år mellan den 11 och 14 juni – och Axel Johnson deltar fortsatt som huvudpartner till Stiftelsen Järvaveckan. Axel Johnson är på plats under veckan med våra samarbetspartners från civilsamhället.

Axel Johnsons vd Caroline Berg är medgrundare och styrelseordförande i Stiftelsen Järvaveckan. Så här beskriver hon bakgrunden till Axel Johnsons engagemang:

”Järvaveckan handlar om något av det viktigaste vi har: tilliten mellan människor, mellan samhällsinstitutioner och individer – och mellan framtida generationer av medborgare och dagens beslutsfattare. Den tilliten prövas just nu, i ett Sverige som brottas med växande klyftor, låg social rörlighet och ett utbildningssystem som för många unga sviker sitt viktigaste löfte – att ge alla barn en chans, oavsett var de växer upp.

För oss på Axel Johnson är engagemanget i Järvaveckan en självklarhet. Inte som en symbolhandling, utan som ett uttryck för vår tro på inkludering, jobbskapande och företagande som en kraft för att bygga ett rikare, mer jämlikt och tryggt Sverige. Vi är övertygade om att vi – tillsammans med andra företag, civilsamhälle och politiken – kan och måste vara en del av lösningen.

Siffror talar sitt tydliga språk. Omkring 60 procent av unga i Sveriges mest utsatta områden går inte ut gymnasiet med godkända betyg. Vi vet att just detta är en stark riskfaktor för framtida utanförskap och arbetslöshet. Här behövs inte bara analyser – utan handling. Därför investerar vi i konkreta insatser som kan ge unga sitt första jobb, som skapar stolthet, självförtroende och riktning i livet. Ett exempel är de så kallade SAO-jobben, där extra-arbete under läsåret integreras som en del av utbildningen för högstadieungdomar i skolor i utsatta områden.

På Järvaveckan möts människor med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv – men med en gemensam vilja att bygga ett starkare Sverige. Det är också ett tillfälle för oss att lyssna, lära och utmana oss själva. För även om vi är ett bolag med över 150 års historia, vet vi att framtiden kräver nytänkande.

Att vara huvudpartner till Järvaveckan är en investering i just den framtiden – där fler unga känner att samhället räknar med dem, där företag bygger broar till arbete och gemenskap, och där möjligheter utsträcks till så många som möjligt. Vi tror på Sverige och vi tror att företag har en ledande roll att spela i ett välmående samhälle som håller samman.”

Järvaveckans fullständiga program finns att hitta här.