Axel Johnson skapar Axbeautyhouse

2018-11-08

För att stärka positionen inom en växande marknad för skönhet skapar Axel Johnson en helt ny enhet, Axbeautyhouse, som ska ansvara för skönhetsinköp åt koncernbolagen Åhléns och KICKS.

Axel Johnson äger redan idag flera verksamheter inom skönhet. Genom att nu föra samman inköpsavdelningarna för skönhet inom Åhléns och KICKS under en helt ny enhet, Axbeautyhouse, vill koncernen skapa förutsättningar för starkare kunderbjudanden och nya satsningar för att möta dagens och morgondagens skönhetskunder.

– Skönhet är en viktig sektor för Axel Johnson och genom att skapa Axbeautyhouse möjliggör vi synergier mellan Åhléns och KICKS som gynnar kunderna. Axbeautyhouse blir också ett fundament för att framåt stärka Axel Johnsons position inom skönhet, säger Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef på Axel Johnson.

Axbeautyhouse kommer att bestå av de sammanslagna inköpsavdelningarna för skönhet hos Åhléns och KICKS. Åhléns och KICKS förblir i övrigt helt separerade verksamheter och fortsätter att agera som skilda varumärken och återförsäljare av skönhet i såväl butik, varuhus och e-handel.

Axbeautyhouse startar 1 december 2018 och kommer att ledas av Cathrine Wigzell, nuvarande affärsområdeschef inom skönhet på Åhléns.

– Dagens skönhetskunder ställer helt nya krav än tidigare och för att möta deras efterfrågan på bättre produkter och service behöver vi förändra vårt arbetssätt och skapa nya sätt att konkurrera. Genom Axbeautyhouse kommer vi att kunna skapa starkare erbjudanden till våra kunder och erbjuda fler produkter och nya varumärken, säger Cathrine Wigzell, ny COO och ansvarig för inköpsenheten Axbeautyhouse.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kerem Yazgan, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Axel Johnson
tel: 070-289 29 99
e-post: kerem.yazgan@axeljohnson.se