Stäng
Start

Axel Johnson blir huvudägare i Skincity

Axel Johnson har idag förvärvat 70 procent av aktierna i Skincity. Med förvärvet av Skincity stärker Axel Johnson sin position inom e-handel. Skincity, som säljer hudvårdsprodukter online, grundades år 2011, har växt kraftigt och varit lönsamma sedan starten. Bolaget kommer även fortsättningsvis drivas fristående.

En viktig del av Skincitys erbjudande är specialistkunskap inom hudvård, vilket återspeglas såväl inom produktsortimentet som kundrådgivningen. De flesta som jobbar på Skincity är diplomerade hudterapeuter. Bolaget grundades av Annica Forsgren Kjellman, hudterapeut och tidigare PR- och produktchef, och Mikael Kjellman, entreprenör med tidigare erfarenhet inom E-handel. 2014 gick Rite Ventures in som delägare i bolaget. Grundarna och Rite Ventures kvarstår som minoritetsägare, och Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman blir kvar i bolaget i sina nuvarande positioner.

”Med Skincity får Axel Johnson en verksamhet fokuserad på hudvårdsprodukter och professionell rådgivning online. Skönhet – hudvård och makeup – är ett område vi tror starkt på, och vi ser mycket fram emot att jobba vidare med Annica, Mikael och Rite Ventures”, säger Mia Brunell Livfors, VD och koncernchef, Axel Johnson.

”Sedan starten 2011 har vi arbetat för att Skincity ska bli en ledande aktör inom hudvård online. Bolaget är nu redo att ta nästa steg i sin utveckling och därför välkomnar vi Axel Johnson som ny huvudägare i Skincity. Genom sitt kunnande inom handel och breda kontaktnät i Sverige såväl som internationellt är Axel Johnson en attraktiv långsiktig partner till att fortsatt bygga upp Skincitys position på den nordiska marknaden och expandera internationellt”, säger Mikael Kjellman, grundare och VD, Skincity.

”Alltsedan starten har vi haft fokus på kunden – att erbjuda de bästa produkterna och en skräddarsydd rådgivning där vi ser till varje enskild kunds behov. Kundupplevelsen, kunskapen och det ständiga arbetet med att utveckla Skincitys erbjudande genomsyrar vår företagskultur. Vi ser att vår filosofi passar väl in i Axel Johnsons kultur och kan fortleva och utvecklas med den långsiktighet som Axel Johnson representerar”, säger Annica Forsgren Kjellman, grundare och Head of Concept, Skincity.

”Vi såg tidigt potentialen i Skincitys affärsidé och erbjudande, och har tillsammans med grundarna arbetat för att bygga upp Skincity till att bli en ledande aktör inom hudvård online. Axel Johnson delar Skincitys långsiktiga ambitioner och värderingar och det är med glädje vi tar nästa steg i bolagets utveckling tillsammans med dem”, säger Josephine Salenstedt, partner Rite Ventures.

För mer information kontakta Kerem Yazgan, Direktör kommunikation och hållbarhet; kerem.yazgan@axeljohnson.se tel 070-289 29 99.

Läs mer om Skincity här.