Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag som alltid drivits framåt genom att vilja, våga och förnya. 2015 introducerade vi Axlab för att fånga upp alla goda idéer bland våra medarbetare. Axlab är en plats för förnyelse i form av en 48-timmars innovationstävling för alla medarbetare inom Axel Johnson-koncernen, där vi vill att du ifrågasätter hur vi gör saker idag. Initiativtagare till Axlab är Axel Johnson med stöd av respektive koncernbolags vd.
Syftet med Axlab är att få fram idéer som fortsätter utveckla våra verksamheter. Vi vill öka vår förnyelse- och konkurrenskraft med hjälp av våra engagerade medarbetare. Det är våra medarbetare som kan verksamheterna bäst och genom Axlab har alla möjlighet att påverka hur vår verksamhet ska se ut i framtiden.
Vårt 10/50-mål
Axel Johnson befinner sig idag i en av de snabbaste faserna av förnyelse som till stor del grundar sig i vårt 10/50-mål. Det målet, som sattes 2015, innebär att om tio år ska 50 procent av det vi gör vara saker vi inte gör idag. Åtta år in i perioden är vi på god väg att nå vårt mål men för att hålla uppe förnyelsetakten behöver vi innovation i alla våra företag och på alla olika nivåer. Axlab handlar just om det – en hyllning till innovation där vi riktar oss till alla medarbetare genom hela Axel Johnson.
Cirkulärt fiskfoder vinner Axlab 2023!
Idén ”Axfeed” vinner årets upplaga av innovationstävlingen Axlab. Den vinnande idén handlar om att utveckla en produktion av cirkulärt fiskfoder som baseras på insekter som odlas på avfall från livsmedelsindustrin. Ett sådant foder skulle starkt minska klimatpåverkan från odlad fisk, som idag matas med konventionellt foder som ofta baseras på soja eller vildfångad fisk. Teamet bakom idén består av Louise Söderqvist och Mattias Dernelid från Sorundahallarna inom Martin & Servera, samt Christian Sjöland från Axfoundation.
AXLAB-juryn, ledd av Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, delar följande motivering:
Axfeed-teamet har presenterat en djärv och konkret idé med spännande potential från både en miljö- och affärsperspektiv. Årets vinnare förkroppsligar önskan om snabb förnyelse och positiv samhällspåverkan som Axel Johnson vill driva och som Axlab är ett uttryck för. Varmt grattis – Louise, Mattias och Christian!
Vinnarna får stöd för att ta nästa steg och utveckla idén till en skarp affärsplan. Vi ser fram emot att följa det arbetet och förhoppningsvis också stödja genomförandet av Axfeed.