Vad?
Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner, som alltid drivits framåt genom att vilja, våga och förnya. 2015 introducerade vi Axlab för att fånga upp alla goda idéer bland våra medarbetare.
Axlab är en plats för förnyelse i form av en 48-timmars innovationstävling för alla medarbetare inom Axel Johnson-koncernen. Initiativtagare till Axlab är Axel Johnson med stöd av respektive koncernbolags vd.
Utmaningarna!
Det övergripande syftet med Axlab är att få fram idéer som skapar framtida kundvärde. Det kan vara nya produkter, tjänster eller helt nya erbjudanden, men vi vill hitta idéer som stöttar vår hållbara affärsstrategi. Denna omfattar följande sex områden, som du kan läsa mer om här:
Värdefullt kunderbjudande
Resurseffektiv, miljövänlig och kvalitativ verksamhet
Digital transformation
Hållbar och effektiv produktion
Värdebaserat medarbetarskap och ledarskap
Förnyelse
Syfte?
Syftet med Axlab är att få fram idéer som skapar framtida kundvärde. Vi vill öka vår förnyelse- och konkurrenskraft med hjälp av våra engagerade medarbetare. Det är våra medarbetare som kan verksamheterna bäst och genom Axlab har alla möjlighet att påverka hur vår verksamhet ska se ut i framtiden.
Axlab 2020
I den senaste upplagan av Axlab, som genomfördes 2020, lämnades totalt 781 idéer in på de 48 timmar som tävlingen pågick. En grupp experter från våra olika bolag valde sedan ut ett trettiotal idéer, som granskades av vår koncernledning. Därefter valdes följande finalister ut, som fick presentera sina idéer i en digital version av Draknästet, bestående av Axel Johnsons koncernledning samt koncernbolagens vd:ar:
· Cheffle bemanningstjänst av Charlotte Dahlberg, Ewa Strameus, Josefin Bäckmark och Maria Tolppi från Martin & Servera
· Pop Up Store av Camilla Fariss och Gabriella Eng från KICKS
· Grow360 av Martina Andresen, Ella Norén Haglid, Gabriella Nobel, Valentin Romanov och Åsa Domeij från Axfood
· IOM QR Code av Valentina Cristea från AxFlow, Italien
· Skintruck av Emelie Kraft, Nicole Nilsson Örnberg och Elin Björk från Skincity
· Rätt saldo i butik av Anna Galic från Åhléns
· STC Stars av Linda Bohrarper från STC
· Dustin Circular Week av Jonas Kjellkvist och Christian Persson från Dustin Group
Årets vinnare blev ”IOM QR Code”, presenterad av Valentina Cristea, från AxFlow i Italien. På andra plats kom ”Grow360” från Axfood och ”Skintruck” och ”Pop Up Store” från Skincity respektive KICKS kom på delad tredjeplats.
Hör vår vd Mia Brunell Livfors och ordförande Caroline Berg berätta mer om Axlab:
Se filmen från draknästet 2018: