Stäng
Hem

D-Ax säljer sitt innehav i Virtusize

D-Ax investerade i Virtusize år 2014 och säljer nu sitt innehav till ett japanskt konsortium, bestående av Yahoo Japan Capital, designjätten Ideos riskkapitalfond D4V och textilbolaget Toyoshima.

– Vi är glada över att få varit med om att etablera Virtusize som en ledande aktör inom sitt område. Att försäljningen dessutom resulterar i en bra affär för oss och övriga ägare är naturligtvis extra roligt. Erik, Gustaf och Peder har gjort ett imponerande jobb med att bygga upp bolaget och med nya ägare kommer Virtusize kunna fortsätta expandera i Asien och övriga världen, säger Louise Hagen, VD D-Ax.

Virtusize, som grundades 2011, utvecklar digitala tjänster som hjälper e-handlare att kommunicera storlek och passform på kläder och accessoarer. Bolagets verktyg mäter klädesplaggens passform i relation till plagg som kunden redan äger. Idag har Virtusize närmare 100 kunder globalt och försäljningstillväxten har under senare år framförallt drivits av den asiatiska marknaden där Virtusize idag finns tillgängligt på välkända e-handlare så som Uniqlo, Shoplist och New Balance Japan.

För mer information, kontakta:
Louise Hagen
VD, D-Ax
contact@d-ax.se

Om D-Ax
D-Ax har sedan 2013 fungerat som Axel Johnsons arm för investeringar i mindre, snabbväxande digitala företag med stor potential. Genom att investera i relativt nybildade snabbväxande digitala bolag är avsikten att genom förnyelse utveckla koncernens verksamhet. Fokus för investeringar är inom mat och handel, och särskilt inom e-handel, betalningslösningar, logistiklösningar, försäljnings- och marknadsföringslösningar och data/analytics.