Stäng
Hem

Axinsight – för datadriven affärsutveckling

Axel Johnson lanserade under hösten 2017 Axinsight, ett koncernöverskridande samarbete för datadriven affärsutveckling. Projektet syftar till att stärka bolagens förmåga att tillvarata data för att skapa ökad kund- och affärsnytta. Deltar gör Axfood, Dustin, KICKS, Martin & Servera och Åhléns.

– Retail har traditionellt inte varit en datadriven bransch, men det händer oerhört mycket på det här området just nu. Genom Axinsight tar vi nästa, stora steg inom området data analytics, säger Pia Anderberg, Executive VP People and Innovation, Axel Johnson.

Projektet kommer att pågå under sex månader och leds av Sebastian Heimfors. Sebastian har lång erfarenhet inom handel och inledde sin karriär på Stadium för mer än 20 år sedan. Han har sedan dess byggt upp e-handel och digitala marknadsplatser för bland annat Stadium, Polarn & Pyret, Blocket och, nu senast, A-Z – ett sportklädesvarumärke grundat av Zlatan Ibrahimović och Varnergruppen.

– Som kunder blir vi mer och mer digitala och ställer allt högre krav på service, bekvämlighet och relevans. För att kunna möta dessa krav måste företagen bli mer datadrivna och leverera lösningar baserat på de insikter som kunderna ger. Jag ser fram emot att få vara en del av Axel Johnsons transformationsresa inom detta område, säger Sebastian Heimfors.