Stäng
Hem

Åhléns är ett varuhus för alla. Företaget har 80 miljoner kunder varje år och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med över 60 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. På Åhléns hittar man en smart mix av prisvärda produkter och lösningar på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt.

Åhléns grundades 1899 och är idag Sveriges enda kvarvarande varuhuskedja, där hållbarhetstanken genomsyrar allt man gör. För att kunna behålla sin starka position arbetar Åhléns ständigt med att förbättra, förenkla och förgylla livet för sina kunder. Åhléns erbjuder en unik mix av moderiktiga, prisvärda produkter och lösningar inom mode, hem och skönhet, både i varuhusen och via e-handel.

Som Sveriges ledande varuhuskedja har Åhléns möjlighet att påverka och göra skillnad genom hela produktionskedjan. Åhléns vill att det ska vara enkelt att göra bra och medvetna val för kunden och erbjuder därför hållbara produkter som är märkta “Bra val”.

Redan 1996 startades Åhléns kundklubb, som idag är en av Sveriges största kundklubbar med över 2 miljoner medlemmar. Idag är det en helt digital kundklubb, där allt laddas digitalt och erbjudanden och bonus syns vid inloggning.

Åhléns historia

Det som idag är ett av Sveriges mest kända varumärken startar som ett postorderföretag vid namn Åhlén & Holm i Insjön, Dalarna år 1899. Man börjar småskaligt och annonserar med en tavla av kungafamiljen. Över 100 000 exemplar av tavlan säljs i rask takt. Kort därefter kommer den första katalogen med fokus på mode, skönhet och heminredning. “Pryd hemmet!” blir en uppmaning som går hem i både slott och koja.

Men det är inte bara produkterna som gör det lilla företaget till en omedelbar succé. Ärlighet och ett värnande om kunderna blir också ett starkt signum. Grundarna, Johan Petter Åhlén och Erik Holm, bestämmer sig tidigt för att beskriva alla varor i katalogen så noggrant som möjligt, att hålla jämn kvalitet, rimliga priser och att alltid ge kunden pengarna tillbaka om hen inte är nöjd. Idag kan det låta som självklarheter, men på den här tiden är sådana garantier i distanshandeln inget man tar för givet. Åhlén & Holm får handskrivna brev från kunder som vill visa sin uppskattning.

Åhlén & Holm visar på nytänkande även på andra plan. Att handla hemifrån och få sina saker tryggt levererade till dörren blir genom denna framåtanda verklighet i Sverige redan i början på 1900-talet.

På bara fem år går man från 290 skickade paket per år till drygt 50 000. Efter tio år har företaget en omsättning på 1,5 miljoner och 255 anställda.

1915 flyttar verksamheten till Stockholm. Över hälften av de anställda följer med till de nybyggda lokalerna på Ringvägen 100 på Södermalm. 1932 slår det första Tempovaruhuset upp sina portar på Östermalmstorg. 1960 avvecklas postorderverksamheten helt och man satsar fullt ut på försäljning i varuhusen – som hinner bli över 100 stycken innan man 1985 byter namn till Åhléns.

1988 köps Åhléns av Axel Johnson, som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.

Våra bolag

För oss på Axel Johnson är handel något som utvecklar människor och bygger samhällen. Genom våra bolag träffar vi över en miljon kunder om dagen. Vi ska vara en positiv förändringskraft i de samhällen de är en del av.

Axel Johnson International är en industrigrupp som förvärvar och utvecklar teknikföretag inom utvalda nischmarknader. >
Axfood är ett av Sveriges ledande bolag inom dagligvaruhandeln med ambitionen att leverera bra och hållbar mat. >
Dustin är en av Nordens ledande återförsäljare av IT-produkter med tillhörande tjänster. >
Åhléns är Sveriges ledande varuhuskedja med skönhet, hem och mode under ett och samma tak. >
Novax är Axel Johnsons investeringsbolag som letar upp tillväxtföretag som söker partner för att växa. >
KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. >
Martin & Servera är Sveriges ledande restaurang- och storköksspecialist. >
D-Ax är Axel Johnsons verksamhet för investeringar i digitala tillväxtbolag. >