En miljövänlig och lönsam investering

Marquise Bistro Bar i Stockholm förenar hållbarhet och lönsamhet genom Martin & Serveras affärskoncept HTVÅO. Vanligt vatten förvandlas till välkylt bubbelvatten direkt i restaurangen som i dag slipper onödiga buteljtransporter.

10

Över så många miljoner glasflaskor kolsyrat vatten eliminerar HTVÅOs 500 enheter i Sverige per år.

Lunchruschen har lagt sig. Restaurang Marquise Bistro Bar är belägen i ett av Stockholms mest kommersiella stråk och i den nu lugna matsalen, omfamnad av lampornas varma, röda sken, sitter en handfull restauranggäster kvar. De är några av de cirka 200 affärslunchgäster som restaurangen dagligen tar emot – och de har antagligen druckit bubbelvatten ur HTVÅOs vattenrenare vid något av sina besök.

– Kunderna har inte märkt av någon skillnad och det är ju ett kvitto på att vattnet smakar bra, säger restaurangägaren Pavlos Petrakis och skrattar.

Lokalt vatten blir välkylt bubbelvatten

Efter att ha sökt efter och jämfört leverantörer på internet fick Marquise Bistro Bar sin tappkran installerad av Servera sommaren 2012. Numera förvandlas lokalt vatten till välkylt bubbelvatten direkt i restaurangen. Vattnets bismaker filtreras bort medan salter och mineraler finns kvar.

– Det här är bra för restaurangens gäster, personalen, miljön och vår ekonomi. Jag sparar pengar på inköp och kan ta skäligt betalt för produkten, säger Pavlos Petrakis.

På knappt ett halvår har HTVÅO gett märkbara resultat på hans verksamhet och på personalens arbetsmiljö. Framför allt slipper de anställda tunga lyft vid hantering av flaskor och dryckesbackar, något som tidigare tog både tid och energi. Ytor har frigjorts eftersom kylar och kylrum inte behövs.

– Logistiken är betydligt lättare, säger Pavlos Petrakis.

”Lönsamt både för oss och för krögarna”

HTVÅO förenar hållbarhet och lönsamhet. Affärsmodellen bygger på en fast kostnad per månad, oavsett volym. Det är en av nycklarna till succén, menar Jonas Sundstedt, övergripande ansvarig för affärskonceptet på Martin & Servera.

– Det här är lönsamt både för oss och för krögarna. En back om dagen räcker, sedan har investeringen hämtats hem. Tillsammans gör vi dessutom ett aktivt val för en bättre miljö genom att undvika onödiga transporter av vattenbuteljer och därmed också koldioxidutsläpp, säger han.

500

Antalet HTVÅO-enheter som installerats sedan starten 2008.

Vattenrenare i tre storlekar

Sedan starten 2008 har 500 enheter installerats på restauranger och företag i Sverige. Idén föddes inför en matmässa i Älvsjö och har i dag utvecklats till en vattenrenare i tre storlekar. Jonas Sundstedt och kollegan Dan Öfring är initiativtagare och har varit med från starten. De två senaste åren har försäljningen legat på cirka 200 enheter om året.

– På många företag och särskilt konferensgårdar är det en självklarhet i dag att inte servera vatten på flaska. Kundernas kunder kräver att det finns en miljömedvetenhet, säger Dan Öfring.

HTVÅO utvecklas under 2013

Tillsammans eliminerar HTVÅOs 500 enheter cirka 10–15 miljoner glasflaskor kolsyrat vatten i Sverige per år. På Martin & Servera ser man en stor potential i konceptet då det i dag finns närmare 35 000 restaurangenheter inom Horeca (Hotell-, restaurang- och cateringsektorn).

Under 2013 hoppas Martin & Servera kunna utveckla affärskonceptet ytterligare. Att koppla på en till kran för andra drycker är aktuellt. Jonas Sundstedt undersöker möjligheten att lägga ett filter på tappen för att reglera vattnets pH-värde och mängden mineraler, vilket ger vattnet en helt annan karaktär.

– Vi tar även fram nya tappalternativ för olika typer av restaurangverksamheter, bland annat en ”lunchtapp” med både stillat och kolsyrat vatten, och som ska fungera praktiskt för bricklunchserveringar, säger Jonas Sundstedt.

HTVÅO i korthet

HTVÅO är ett ekonomiskt och miljösmart vattenkoncept som skapar friskt kolsyrat eller stilla vatten av vanligt kranvatten.

Läs mer på www.martinservera.se