Axfood

Axfood har en stark position på den svenska dagligvarumarknaden med varumärken och kedjor så som Willys, Hemköp och Axfood Närlivs.

I korthet

Axfood är ett av Sveriges ledande bolag inom dagligvaruhandeln med ambitionen att leverera bra och hållbar mat. I Axfoods House of Brands-strategi ingår bland annat Willys, Hemköp, Eurocash, mat.se, Middagsfrid och varumärkena Tempo, Handlar’n och Direkten. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross. Tack vare supportbolaget Dagab erbjuder koncernen de egna matkoncepten och företagskunder attraktiva sortiment för den svenska marknaden.

Nettoomsättning år 2017: 45 968 miljoner SEK
ResultatAX år 2017: 1 881 miljoner SEK
Genomsnittligt antal anställda: 9 903
Ägarandel: 50,1%

Läs mer på www.axfood.se

Axfood arbetar med passion för mat och människor. Styrkan i bolaget är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden. Med engagemang och ansvar för miljö och hållbar utveckling skapar Axfood lönsam tillväxt. Axfood är nummer två på den svenska marknaden med en marknadsandel på ca 20 procent. Totalt har Axfood över 250 egna butiker och cirka 820 samverkande butiker.

Inom dagligvaruhandeln är Axfood bäst i Sverige på egna märkesvaror med en försäljningsandel på över 25 procent. Axfood anpassar ständigt sitt sortiment enligt kundernas önskemål. Garant är Axfoods varumärke för mat av hög kvalitet med nära  1 000 varor i sortimentet, däribland både kött, mejerivaror, delikatesser, snacks och grönsaker. Axfoods ekologiska sortiment lanserades 2008 under varumärket Garant Ekologiska varor. Sortimentet rymmer idag drygt 150 produkter och alla uppfyller kriterierna för Krav- eller EU-ekologisk certifiering.