AXLAB – VÅRT INNOVATIONSPROGRAM

Smart övervakningsteknik och ett bemanningsföretag för god kompetensförsörjning gjorde dem till vinnare av den allra första upplagan av Axlab. Olga Krejci Halkovova och Robert Hård tror på förnyelse för att skapa långsiktiga och hållbara affärer.

Kort om Axlab

Axlab är innovationsprogrammet för alla som jobbar i Axel Johnson-koncernen. Tanken är att våra medarbetares idéer ska bidra till att skapa ännu bättre affärer. På så sätt är våra medarbetare med och påverkar koncernens framtid.

Axlab lanserades i oktober 2015. Innovationstävlingen pågick under 48 timmar då våra medarbetare fick lämna in sina bästa idéer för att öka framtida kundvärde – totalt lämnades 847 idéer in från våra sex koncernbolag.

De bästa idéerna presenterades sedan i Axel Johnsons eget Draknäste som bestod av Axel Johnsons ägare Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande Caroline Berg och vår affärsledning. De slutliga vinnarna fick dessutom möjligheten att förverkliga sin idé.

Tekniken för övervakning har använts ett tag. Att använda sig av sensorer för ändamålet är inte heller revolutionerande. Det som gör idén unik och smart – och därmed teamet från Axel Johnson International till en av vinnarna i Axlab 2015 – är att teamet valt att förnya det som redan finns.

– Vår idé Sensor techbygger på befintlig övervakningsteknik för – i vårt fall – lastförankringarna, pumpar och vajrar. När larmet går skickas samtidigt en signal om begäran av reservdelar eller kontroll. Detta ger oss stor möjlighet att bygga nära och långsiktiga relationer till våra kunder som inte har utrymme för skador på lasten, oförutsedda produktionsstopp eller andra fel, säger Olga Krejci Halkovova, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på AxFlow som är en del av Axel Johnson International.

Det var teamet från Axel Johnson International och Robert Hård, ansvarig för HR, juridik och miljö på Meca – är en del av Mekonomen – som tog hem en delad förstaplats i den första upplagan av innovationstävlingen Axlab.

Bemanningsföretag löser flera utmaningar

Mecas verkstäder är ofta små företag med få anställda, vilket innebär vissa utmaningar under perioder då efterfrågan på verkstadstjänster är hög. För att kunna tillgodose kundernas behov med bibehållen lönsamhet året om, kom Robert Hård på en idé där alla är vinnare.

– Verkstäderna har en rädsla för att anställa då det blir för kostsamt under perioder med dalar. Samtidigt finns ett behov av personal för att täcka topparna, säger Robert Hård på Meca.

Lösningen: Att starta ett bemanningsföretag för bilmekaniker med fokus på kompetens med utländsk bakgrund.

– Då klarar våra verkstäder av att sälja vid högt tryck men kan också vara lönsamma året runt, även under perioder då det är lite lägre tryck. För Meca kan idén ge ökad lönsamhet för företaget och kunderna ­– och bidra till målet att vara ett hållbart företag, fortsätter Robert.

Många nya svenskar har en bakgrund som bilmekaniker, något som skapar ytterligare möjligheter för Meca och Mekonomen. Inom de närmaste åren kommer det nämligen att råda brist på bilmekaniker i Sverige.


Engagemang viktigt för bättre affärer

Tanken med Axlab är att medarbetarnas idéer ska bidra till att skapa ännu bättre affärer. Olga Krejci Halkovova tycker att den första tävlingen i Axlab var ett gott exempel på hur man kan engagera alla sina anställda i idéarbetet.

– Här får vi vara med och påverka den framtida tillväxten av våra egna bolag och hela koncernens framtid. Den stora mängden deltagare och idéer som lämnades på så kort tid bevisar det, säger hon.

Samtidigt gör Axel Johnsons ledning i och med Axlab ett viktigt ställningstagande, menar Robert Hård. Tävlingen skickar tydliga signaler till koncernens cirka 20 000 medarbetare.

– Alla idéer är lika värdefulla, oavsett vem som är avsändare. Även om ett företag är framgångsrikt idag, så innebär inte det att företaget uteslutande kan leva på gamla meriter. Utan utveckling av nya affärsidéer så finns det risk att någon annan, förr eller senare, konkurrerar ut företaget, säger han.

Hur känns det att vinna den första upplagan av Axlab?

– Oväntat men framför allt mycket hedrande, säger Robert Hård.

– Människor är kreativa och engagerade i sitt arbete och de bryr sig om framtiden. Axlab har en potential att bli en plattform för att fånga upp och utveckla denna kreativa energi. För oss är vinsten det första steget på en mycket spännande resa i vårt arbete med smarta maskiner som kommunicerar med oss ​​och som hjälper oss att ge ännu bättre service till våra kunder, säger Olga Krejci Halkovova.

Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, tycker till om de vinnande bidragen:

Sensor tech av Axel Johnson International:

“En idé som kan skapa riktigt mycket kundnytta både i form av kostnadsreduktion och ur säkerhetssynpunkt, samtidigt som den utvecklar vår affärsmodell och möjlighet att skapa långsiktiga kundrelationer.”

Bemanningsföretag av Mekonomen:

“En klockren kombination av hur vi kan hjälpa våra verkstäder med bemanning, underlätta på arbetsmarknaden genom att se till att arbetstillfällen möter arbetskraft, och bygga en ny serviceverksamhet inom Mekonomen.”