Ägarstyrning

Axel Johnsons värdegrund och långsiktighet utgör en viktig gemensam plattform för hela koncernen. Genom långsiktigt, aktivt och värderingsstyrt ägande kan Axel Johnson påverka.

”En mörk decemberdag i julruschen möttes Åhléns av explosiva reaktioner i sociala medier. Reklamen som hade startat det hela bestod av en könsneutral bild på ett mörkhyat barn mitt i stormen av organiserad rasism. Som alla andra chockades jag av det nakna hatet – mot detta barn, och mot Åhléns som företag. Men inom några timmar började de rasistiska rösterna och näthatet tystas och kvävas av en stor våg av kärlek och motreaktioner.

Att en bild på ett barn i luciakläder skulle väcka extremister till liv kan tyckas långsökt, men sådan är vår tid nu. Det otänkbara och oberäkneliga inträffar och turbulensen i omvärlden ökar. Företag existerar inte längre enbart på “marknader” och tillhandahåller inte enbart varor och tjänster. Företag är vi, företag är mitt i våra liv, företag påverkar allt vi gör och vill göra. Om det har varit svårt att bedriva företag tidigare är det ingenting mot hur det kommer att bli.

Alla företag kommer att synas, avtvingas svar, bjudas in att delta i samhällsutvecklingen. Då krävs något mer. Då krävs värderingar som vi aldrig ger upp, och mod och tillit att ta företaget ut i okända situationer. Som ägare till Åhléns är jag stolt över hur företagsledningen hanterade det som hände. De backade inte undan. De tog ansvar. Och de argumenterade för sin sak.

Handeln har sedan urminnes tider varit en stark utvecklingskraft. Genom våra verksamheter möter vi över en miljon kunder varje dag, vi har 20 000 medarbetare och tusentals partners runt om i världen.

Som ägarfamilj arbetar vi med övertygelsen om att företag är en av de största förändringskrafterna i samhället. Behovet av medmänsklighet och humanism är och har alltid varit stort. Det innebär att öppna dörrar och skapa inkluderande företag och arbetsplatser där vi tar tillvara all kompetens och möter alla kunder. Det innebär från tid till annan att vi behöver vara modiga och ta ställning – det värderingsstyrda ledarskapet behöver synas och höras. Den röda tråden i Axel Johnsons snart 145-åriga historia, som jag så ofta kommer tillbaka till, är förändringskraften – förmågan och viljan att utveckla nya affärer.

Vi lever just nu i en spännande tid med stora skiften i och med digitaliseringen och teknikutvecklingen. Vi ser hur marknaden skiftar, hur kundernas beteendenen ändras. Affärsmodellerna utvecklas och ställer om. Innovationstakten ökar. Vi har målet 10/50, att om tio år ska femtio procent av omsättningen komma från saker vi inte gör idag. Nya produkter, tjänster, marknader, kunder och företag. Målet speglar både vår historia och vår utvecklingstakt framöver. Mycket kommer att krävas av vårt ledarskap: Vi behöver ifrågasätta och vilja bli ifrågasatta, försvara och ibland omvärdera.

Vi tror mer än någonsin på värderingar och kultur som framgångsfaktorer – det långsiktiga företagandet är viktigare än någonsin. Vi tror på uthållighet och otålighet, på det modiga ledarskapet som kan fortsätta att bygga starka företagskulturer med en hög förändringstakt. Jag är övertygad om att våra företag har den förnyelsekraft – och de värderingar – som behövs för riktigt goda affärer de kommande åren.”

Caroline Berg
Ordförande
Stockholm i april 2017

Läs mer om våra verksamheter här.